Skuteczność merchandisingu produktów

Zdobycie, a także utrzymanie przewagi nad konkurencją tanowi jeden z istotnych elementów prowadzenia własnego biznesu. Możliwe jest uzyskanie takiego efektu na różne sposoby, a jednym z nich jest merchandising produktowy. Sprawdza się on w szczególności w przypadku sklepów wielkopowierzchniowych, jednak w niewielkich punktach handlowych również może być stosowany. Co warto wiedzieć na temat tego sposobu działania?

Cechy wyróżniające efektywny merchandising

merchandising produktówW skrócie merchandising polega na odpowiedniej prezentacji oraz ekspozycji produktów. Ma on za zadanie skłonić klientów do podjęcia decyzji odnośnie zakupów. Wbrew powszechnym poglądom, sama wysoka jakość asortymentu może nie być wystarczająca, zwłaszcza w przypadku mniej znanych marek. Prawidłowo przygotowany merchandising produktów jest elementem tworzenia skutecznej strategii sprzedażowej. W tym kontekście wykorzystywana jest zarówno znajomość marketingu, jak i psychologii sprzedaży w celu wzbudzenia zainteresowania klientów. Osoby przebywające w sklepach szczególną uwagę przywiązują do liczby produktów oraz łatwego dostępu do nich. Oprócz tego ważny jest porządek, odpowiednie ustawienie regałów i łatwy dostęp do nich. Czynników, które wpływają na odbiór sklepu przez nabywców jest bardzo dużo, dlatego ważna jest kompleksowość. Nie ma możliwości wprowadzenia jednej ze zmian bez wdrożenia innych.

Do najważniejszych zalet przeprowadzania merchandisingu jest zwiększanie poziomu zysków ze sprzedaży. Jest to podstawowy element każdej kampanii marketingowej. Nie należy zapominać jednak, że jeśli klienci dobrze czują się w konkretnym sklepie, to chętnie będą do niego wracać. Dodatkowo mogą go polecać znajomym. Często też wydłużają czas wizyty w sklepie w taki sposób, aby dotrzeć do produktów, których wcześniej nie planowali kupować.